Doe mee aan de campagne!

Algemene post voor op sociale media

In de Week van de Circulaire Economie draait heel Nederland om circulair ondernemen en middels honderden evenementen worden goede voorbeelden tentoongesteld. Maar de circulaire economie dreigt te mislukken als sociale vraagstukken zoals inclusie, rechtvaardigheid en gedragsverandering te weinig aandacht krijgen. Want bepaalde kennisperspectieven worden vergeten en hierdoor dreigt de transitie maar een gedeelte van het probleem op te lossen. We laten dus kennis én mensen achter.  

Ik zie dit vanuit mijn werk bij [organisatie] dagelijks terug, want [ruimte om persoonlijke ervaring te delen] 

Meer weten over de voorbeelden hiervan & hoe het anders kan? Lees meer op sociaalcirculair.nl/nieuws/campagne 

Dag 1: duurzame mode

Duurzame lijn. Conscious. Van gerecycled polyester. We care. Beter voor de planeet. Close the circle. Zomaar wat claims over duurzaamheid die je tegenkomt als je een grote fashionketen in Nederland binnenloopt.  

Soms zijn materialen inderdaad een iets duurzamer alternatief. Maar deze claims geven verre van het hele plaatje. Want een bikini van gedeeltelijk gerecycled plastic, kan het label ‘duurzaam’ hebben ook als deze in een ander werelddeel in een fabriek met slechte arbeidsomstandigheden wordt gemaakt. Het zegt niks over de persoon die het gemaakt heeft en in welke arbeidsomstandigheden. 80% van de textielwerkers ter wereld zijn vrouwen van kleur. Bovendien zal een grote modeketen altijd de consument motiveren om zoveel mogelijk te kopen.  

Kortom: dit staat ver af van een sociale circulaire economie waar duurzaamheid ook betekent dat je onderaan de streep een sociale maatschappij creëert. Daarom luiden we de noodklok voor dit thema.  

Maar hoe kan het anders? Meer over deze campagne en waarom de sociale dimensie bij de circulaire economie onmisbaar is, lees je op: sociaalcirculair.nl/nieuws/campagne 

Dag 2: Inclusie

Problemen zoals de energietransitie en klimaatcrisis zijn complex. Redenen genoeg om een divers palet aan kennis en levenservaring te zoeken in de oplossing ervan. Toch gebeurt dit weinig: in de duurzaamheidssector wordt vaak snel gekeken naar technische disciplines. Wetenschap wordt boven praktijk gezet en de personen wie het hardst geraakt worden door klimaatproblematiek worden het minst betrokken, gehoord of erkend.  

Genoeg redenen om een diversere groep mensen te betrekken in gesprekken over duurzaamheid, het maken van beleid, het bedenken van oplossingen en onderzoek doen! We kunnen complexe duurzame vraagstukken alleen oplossen als iedereen in de samenleving mee kan en mee wil doen. Daarom luiden we op dit thema de noodklok in de #WeekvandeCE. 

Hoe kan het dan anders? Vanuit Sociaal Circulair werken we aan samenwerking tussen praktijk en wetenschap, en willen we diverse perspectieven een plaats geven. Lees meer over deze campagne en hoe verandering eruit kan zien, op sociaalcirculair.nl/nieuws/campagne 

Dag 3: Elektrisch rijden

Elektrisch rijden is een manier hoe je als individu je steentje bij kan dragen aan een duurzame wereld. Maar wanneer een duurzame oplossing maar voor een klein gedeelte van de inwoners betaalbaar is, blijven er dus mensen achter. Het gesprek over minder reizen hoeft niet meer gevoerd te worden als er een perfecte oplossing is. En dat de materialen van elektrische auto’s, zoals kobalt, vaak in mensonterende arbeidsomstandigheden uit de grond worden gehaald, wordt ook vaak in een bijzin genoemd. Dit terwijl meer dan 50% van de materialen die nodig zijn voor de energietransitie zich op het land van inheemse volken bevindt, waar een hoop mensenrechtenschending bij komt kijken. 

De elektrische auto is dus een typisch voorbeeld van een technische innovatie die maar één kant van het verhaal laat zien. Zonder aandacht te hebben voor klimaatrechtvaardigheid, sociale inclusie en gedragsverandering, gaan we de transitie naar duurzaam vervoer dus niet halen. Daarom luiden we op dit gebied de noodklok in de #WeekvandeCE. 

Hoe kan het anders? Lees meer over deze campagne op sociaalcirculair.nl/nieuws/campagne 

Dag 4: recycling

We zijn op dit moment omringd met materialen die niet circulair ontworpen zijn. Wat doen we daar dan mee? Recyclen, zul je vast denken: zo belandt het niet in de prullenbak maar krijgt het een tweede leven.  

Maar recycling zou eigenlijk pas de laatste optie moeten zijn. Volgens de R-ladder, een tool om circulariteitsstrategieën mee te ranken, staat recycling helemaal onderaan. Door bijvoorbeeld anders te ontwerpen, producten te repareren of het gebruik van een product door gedragsverandering helemaal te stoppen, maken we samen veel meer impact. Meer recyclen zal bijvoorbeeld maximaal 40% grondstoffenreductie opleveren, terwijl de impact met ze zogehete strategieën ‘refuse, rethink, reduce’ veel groter is. 

Hier zie je terug dat vragen zoals ‘Hoe zorgen we ervoor dat de reparatiekennis in Nederland niet verloren gaat?’ of ‘Hoe kunnen we mensen motiveren om minder producten te gebruiken?’ potentieel véél grotere circulaire impact kunnen hebben. En is het grote duurzame effect van recyclen dus maar een fabeltje. Daarom luiden we op dit thema de noodklok in de #WeekvandeCE. 

Hoe kunnen we in plaats van alleen op recycling te focussen, het complete plaatje van materiaalgebruik onderzoeken? Lees meer daarover en over deze campagne op sociaalcirculair.nl/nieuws/campagne 

Dag 5: consuminderen

Je wilt duurzamer leven en dus koop je een Fairphone en refurbished laptop, ligt je kledingkast vol met vintage kleding, koopt sieraden van gerecycled zilver en gebruikt vegan cosmetica. Hoewel al deze duurzame producten minder uitstoot hebben dan hun originele variant, ga je er niet minder spullen van kopen. Je koopt nog steeds net zo veel of misschien nog meer, omdat je nu ‘zo lekker duurzaam bezig bent, dus dan mag het’. Dit heet het ‘circular rebound effect’.  

Dit illustreert waarom het zo belangrijk is niet alleen te focussen op de duurzaamheid van onze producten, maar om de vraag te stellen of we deze spullen nou echt nodig hebbben. Want de realiteit is dat we er met duurzamere producten alsnog niet gaan komen als we onze consumptie niet drastisch verminderen. Duurzame alternatieven houden ons huidige economische systeem van extractie en financiële winst in stand, en zijn niets meer dan een groener alternatief van ‘business as usual’.  

Daarom luiden we de noodklok op de laatste dag van de #WeekvandeCE: een duurzamere wereld begint niet bij jouw duurzame waterfles, maar bij consuminderen. 

Lees meer over deze campagne op sociaalcirculair.nl/nieuws/campagne 

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.