De reparatiegeneratie vergrijst: Hoe krijgen we ook jongeren aan het repareren?

Nieuws

1 juni 2021

“Veel kapotte voorwerpen zijn relatief eenvoudig te repareren. Maar veel mensen hebben zo weinig reparatiekennis dat hun dat toch niet zelfstandig lukt.” Dat is een van de conclusies die Repair Café Foundation in 2018 trok uit de analyse van de documentatie van bijna 8.000 reparaties. Repair Café Foundation ziet haar doelgroep steeds meer vergrijzen. Reparatiekennis wordt onvoldoende doorgegeven aan nieuwe generaties, zo stelt zij. Daarmee verdwijnt reparatiekennis in rap tempo uit de samenleving., terwijl het doorgeven van reparatiekennis juist enorm belangrijk is voor de circulaire transitie! Repair Café stelde ons daarom de vraag: Hoe zorgen we ervoor dat reparatiekennis wordt overgedragen aan de jongere generatie?

Repair Cafés zijn gratis toegankelijke bijeenkomsten die draaien om (samen) repareren. Repair Cafés zijn daarmee een goed voorbeeld van burgerinitiatieven die een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Repair Cafés spelen namelijk in op de verschillende stappen van de R-Pyramide voor een circulaire maakindustrie: repairable, rethinking design, re-usable en refurbishable.

Brainstorm

In april heeft de Community Sociaal Circulair een Brainstorm georganiseerd rond de uitdaging vaar Repair Café tegenaan loopt: de nieuwe generatie aan het repareren krijgen. Met een groep van enthousiaste onderzoekers en docenten zijn wij daarom aan de slag gegaan met deze uitdaging. Tijdens de Brainstorm zijn niet alleen diverse ideeën opgedaan, maar ook concrete plannen gemaakt om reparatiekennis door te geven aan de jongere generatie. Hoe? Door de verbinding aan te gaan met het onderwijs en de onderwijsomgeving!

Plan 1: Repair Cafés op de Campus

Tijdens de brainstorm is er nagedacht over de stappen die gezet moeten worden om een pilot Repair Café op te zetten op de campus in Den Haag en Eindhoven. Jongeren zitten veelal nog in opleidingen. Daarom is het kansrijk om een pilot Repair Café te starten op de campus. Zo’n Repair Café kan tegelijkertijd gekoppeld worden aan onderwijsprogramma’s waarin circulariteit en repareren centraal staan.

Plan 2: Kenniscoalitie ‘Reparatiekennis in het onderwijs’

Deze brainstorm is een eerste stap richting een samenwerking tussen diverse HBO- en MBO-instellingen en Repair Café Foundation. Deze kenniscoalitie kan met elkaar ervaringen delen en samen leren hoe Repair Cafés op de campus zouden kunnen werken voor jongeren, om zo de reparatiekennis onder hen te vergroten!

Plan 3: Reparatiemarkt

Het Summa College in Eindhoven gaat in samenwerking met een lokaal Repair Café kijken of ze bij de start van het nieuwe studiejaar een reparatiemarkt kunnen organiseren. Deze reparatiemarkt dient tevens als mogelijke opmaat voor een Repair Café op de campus van het Summa College. Fontys Academie Eindhoven haakt hier ook bij aan. Zo kunnen ze tijdens de reparatiemarkt ook vooronderzoek doen om te kijken wat er nodig is om een Repair Café te starten op de gedeelde campus van Fontys Academie, TU Eindhoven en het Summa College.

Benieuwd naar het vervolg?

Op 15 september 2021 zal er een tweede bijeenkomst plaatsvinden. Tijdens deze bijeenkomst praten deelnemers elkaar bij over de gemaakte plannen en worden nieuwe ideeën uitgewisseld. Ook zullen nieuwe onderwijsinstellingen aanhaken, zoals Stichting Rijswijkse Kinderopvang en het Deltion College in Zwolle. Bij het Deltion College in Zwolle zijn ze onlangs ook een eigen Repair Café zijn gestart.

Ben jij ook enthousiast geworden? Wel je deelnemen aan de volgende bijeenkomst? Neem dan contact op met Repair Café Foundation!

Wil jij op de hoogte blijven van wat we doen?

Volg ons dan op LinkedIn! Wil jij een bijdrage leveren aan de Community Sociaal Circulair? Schroom dan niet om contact op te nemen met Colette van der Minne!

 

 

 

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.