De bloemenbieb Reflower biedt een duurzamer en socialer alternatief voor de vervuilende sierteelt

Nieuws

2 juni 2022

Circulaire ondernemers die met een nieuw businessmodel werken zijn aan het pionieren. Maar als je aan het pionieren bent, komen daar onvermijdelijk ook veel vragen bij kijken. Dat merkte Ellyne Bierman, die de bloemenbieb Reflower oprichtte. Met haar Product-as-a-Service model liep ze tegen vragen aan rondom haar retourlogistiek, de best mogelijke software, en hoe ze haar duurzame onderneming in het bestaande lineaire systeem kon laten passen. Ze sloot daarom aan bij peer-to-peer sessies van een lopend onderzoek naar deze businessmodellen van Amba van Erkelens, ondersteund door de Community Sociaal Circulair. Welke circulaire uitdagingen en oplossingen ziet Ellyne vanuit haar vernieuwende circulaire businessmodel? 

Je richtte Reflower op, een ‘duurzame bloemenbieb’ waar consumenten een bos blijvende bloemen kunnen lenen via een abonnement. Waarom nou juist de sierteelt industrie? 

‘’Veel mensen weten niet hoe enorm de impact van de sierteeltindustrie is, op zowel sociaal als ecologisch gebied. Het is een industrie waar maar liefst tien miljoen in omgaat en het is het tweede exportproduct van Nederland. En toch is het een schimmige industrie, zonder keurmerken, waarvan de consument vrijwel onmogelijk kan zien waar het vandaan komt.  

De bloemen worden onder slechte arbeidsomstandigheden geproduceerd, bijvoorbeeld in Kenia: het loon is hier gigantisch laag, en de sierteelt verbruikt water in een omgeving waar water al ongelooflijk schaars is. Ook voor biodiversiteit is het dramatisch, door alle pesticiden die gebruikt worden. En dat alles voor een wegwerpproduct, omdat wij als consument gewend zijn dat we altijd maar verse bloemen willen hebben…’’ 

Hoe biedt Reflower een alternatief voor deze industrie? 

‘’Met Reflower hebben we nu zo’n 350 klanten, die een vaas met een bos blijvende bloemen huren. Wij maken verschillende, seizoensgebonden boeketten van deze kunstbloemen: zo kan de klant elke maand een nieuwe bos uitkiezen om te wisselen. Deze bloemen worden in China geproduceerd, waar we goed met onze producent contact hebben over hun verschillende keurmerken en de arbeidsomstandigheden. Ik vind het erg belangrijk om ook de sociale kant van de productie aan te pakken, omdat ik erg geloof in de betekeniseconomie waar welzijn en welvaart in balans zijn.  

Door de bloemen te verhuren blijft het product veel langer in gebruik, zeker wanneer er zuinig met het product gedaan wordt. Zo biedt het dus een duurzamer alternatief met veel minder afval dan de sierteeltindustrie. Ook is onze producent nu bezig om een gedeelte van de bloemen van gerecycled plastic te produceren, om de impact van de kunstbloemen zo nog lager te maken. 

Wat ik mooi vind om te zien is dat klanten van ons ook op zoek gaan naar andere circulaire initiatieven en dat ik ze andere ondernemers kan aanraden in hun buurt. Dat vind ik belangrijk, om als circulair pioniers onderling klanten uit te wisselen en zo elkaar te versterken. Zo laten we samen zien dat het kan: met dit businessmodel kan je écht het systeem veranderen!’’   

Wat zijn de uitdagingen waar je tegenaan loopt? 

‘’Een grote uitdaging is de retourlogistiek. Er zijn bijna geen logistieke partners te vinden die aan de deur een wissel van de bloemen kunnen verzorgen. Bovendien denkt de consument dat bezorging gratis is, omdat alle grote bedrijven dat aanbieden. Maar bezorging is erg kostbaar, wat de prijs omhoog kan drijven. Over deze uitdaging hebben we het gehad in de peer-to-peer sessies als onderdeel van Amba’s onderzoek naar PaaS modellen.  

In mijn ervaring lopen vrijwel alle PaaS ondernemers tegen dezelfde uitdagingen aan. Retourlogistiek is voor veel ondernemers dus ingewikkeld, maar ook de hoge arbeidskosten is iets waar we allemaal mee worstelen. Een Product-as-a-Service model is heel anders dan een lineair businessmodel: Het is een kostbaarder proces en het duurt langer totdat je je kosten terugverdient. Ook dit zie je bij alle ondernemers terug en daarom is het zo belangrijk dat we onderling kennis met elkaar uitwisselen’’ 

Het is dus heel belangrijk dat Product-as-a-Service ondernemers onderling klanten uitwisselen, kennis delen en samen op zoek gaan naar oplossingen voor hun uitdagingen. Hoe kan de wetenschap deze ondernemers helpen? 

‘’De wetenschap stelt vragen die wij elkaar nog niet stellen, dat merk ik ook bij activiteiten van Sociaal Circulair. Wij zijn echte doeners, dus dan is een wetenschappelijke toevoeging heel welkom. Hoe meet je de impact, hoe ziet het ideale proces eruit, hoe kom je in het brein van de consument, hoe krijg je Product-as-a-Service modellen meer op de kaart? Dit zijn allemaal vragen die ons weer verder helpen om ons businessmodel beter te maken en zo samen naar systeemverandering toe te werken!’’  

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.